Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/sianir/domains/garousian.ir/public_html/core/phpmailer/PHPMailerAutoload.php on line 45
وبلاگ استودیو گروسیان

آخر هفته ای که گذشت و طراحی آیکون میدان آزادی

ساره موسوی

حتما یادتان هست که ما تصمیم گرفته بودیم با هدف تولید محتوای بومی، هر آخر هفته را به یک پروژه کوتاه تفریحی اختصاص دهیم که هم با موضوع کاری‌مان هماهنگ باشد و هم حس و حالی متفاوت و انرژی بخش برای هفته پر کار بعدی ایجاد کند.

آخر هفته گذشته هم تصمیم گرفتیم آیکون میدان آزادی تهران، یکی از بناهای بی‌نظیر و پر‌آوازه ایرانی را طراحی کنیم. مثل مطلب قبلی، شما عزیزان می‌توانید این آیکون را به صورت وکتور و رایگان دانلود نمایید. امیدواریم که لذت ببرید. منتظر نظرات و پیشنهادات‌تان برای پروژه آخر هفته‌ای بعدی هستیم.

محتوا یعنی همه چیز - این قسمت: کیفیت محتوا

ساره موسوی

بسیار پیش آمده است که وقتی با مشتریانمان از اهمیت محتوای وب سایت صحبت می‌کنیم، افسانه ها و باورهای غلطی می شنویم که بسیار تعجب برانگیز هستند. همین مسئله سبب شد که تصمیم بگیریم مقاله‌ای چند قسمتی را به محتوا و ویژگی‌های مهمی که باید داشته باشد، اختصاص دهیم.

 

بگذارید با این جمله شروع کنیم: محتوا یعنی همه چیز. اما این جمله دقیقا چه معنایی دارد؟ می‌توان دو برداشت مختلف داشت؛ از یک طرف، به این معناست که محتوای یک وبسایت، تنها به معنای متن نیست، بلکه هر چیز که در وبسایتتان قرار می‌دهید، اعم از مطالب، عکس‌ها، ویدئوها، فایل‌ها و ....، همه محتوا محسوب می‌شوند. از طرفی دیگر، موفقیت وب‌سایت شما در موتورهای جستجو، قبل از هر چیز، به همین محتوا بستگی دارد و همه تلاش های شما در جهت بهینه سازی وب سایت، با تکیه بر آن نتیجه می‌دهد.

 

و اما اولین اصل: کیفیت محتوا 

چه قدر از کیفیت محتوای وب‌سایت‌تان مطمئن هستید؟ آیا محتوای شما توانسته است آن‌طور که می‌خواهید، تاثیرگذار باشد؟  آیا با کسب و کار و زمینه فعالیت شما ارتباط درست و کاملی دارد؟ آیا محتوای شما می‌تواند برای مخاطبانتان انگیزه‌ای قوی ایجاد کند که زمانی بیشتر از چند ثانیه را به مطالبتان اختصاص دهند؟ آیا محتوای شما ارزشی ویژه تولید می‌کند؟ آیا باعث می شود که بازدیدکننده‌ها احساس کنند یک چیز خاص، متفاوت و کاربردی را یافته‌اند که در هیچ کجا پیدا نخواهند کرد؟  آیا محتوای شما به حتی سطحی‌ترین و غیر تخصصی‌ترین پرسش‌های مشتریان‌تان پاسخگو است؟

 

فکر کردن به این سوالات، برای ارزیابی محتوای وب سایت‌تان بسیار ضروری است. با این کار می‌توانید محتوای پیشین خود را به خوبی ویرایش کرده و یا محتوای مفیدتری تولید کنید. 

 

برای روشن‌تر شدن موضوع، به نکات زیر توجه نمایید:

 

۱. عنوان‌ها بسیار مهم هستند

عنوان‌ها اولین بخش در محتوا هستند که جلب توجه می‌کنند. بنابراین برای حفظ کردن مخاطبانتان، باید از عنوان‌هایی استفاده کنید که بتوانند در زمانی کوتاه، به شکلی ساده و خلاقانه، پیام‌تان را برسانند و برای خواندن ادامه مطلب، انگیزه ایجاد کنند.

 

۲. تنها به متن اکتفا نکنید

بهتر است که در تولید محتوا، هم از متن استفاده کنید، هم تصاویر و هر محتوای دیگری که به کسب و کارتان مربوط می‌شود. اگر محتوایی غیر از محتوای متنی داشته باشید، شانس این را دارید که در موتورهای جستجو‌ی عمودی* نیز بیشتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری نیز جذب کنید.

 

۳. درست بنویسید

از روان و خوانا بودن مطالبتان مطمئن شوید و حتما مطابق دستور زبان پیش بروید. از جمله‌های طولانی و کلیشه‌ای کمتر استفاده کنید. خلاقیت به خرج دهید. ساده و گویا بنویسید، طوری که تک تک کلماتتان برای مخاطبان آشنا و قابل فهم باشند.

 

۴. کلمات کلیدی را فراموش نکنید

در مورد کلمات کلیدی‌ای که با حوزه کسب و کار شما مرتبط هستند، تحقیق کنید. کشف کنید که مخاطبان‌تان برای جستحو درباره محتوای شما، از چه کلماتی استفاده می‌کنند، آن‌ها را خوب به خاطر بسپارید و حتما در محتوای وب‌سایت‌تان به کار ببرید.

 

۵. بین مطالب‌تان ارتباط ایجاد کنید

اگر بعضی از مطالبتان ارتباط مفهومی با یکدیگر دارند یا می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و به فهم یک موضوع کمک بیشتری کنند، حتما از لینک آن‌ها در مطالب دیگر‌ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کاربران به مطالب مرتبط دسترسی بهتری داشته باشند و به بیشتر وقت گذراندن در وب‌سایت‌تان علاقه‌مند شوند.

 

۶. تصاویر را جدی بگیرید

تصاویر تکراری، بی کیفیت و بی ربطی که در سایت‌های زیادی به چشم می‌خورند، می‌توانند آسیب بدی به محتوای شما وارد کنند. اگر بتوانید برای هر مطلب تصویری ویژه و مرتبط تولید کنید، کمک بسیار زیادی به موفقیت وب‌سایتتان کرده‌اید. مثلا در ارتباط با محصول یا موضوع مورد نظرتان عکاسی یا تصویرسازی کنید.

 

۷. از یک فرد متخصص کمک بگیرید

از یک کپی‌رایتر (نویسنده تبلیغاتی) کمک بگیرید. کپی‌رایترها با توانایی‌ای که در ایجاد متن‌های روان و تاثیرگذار دارند و همچنین با دانشی که در زمینه سئو و بازاریابی محتوایی دارا هستند، می‌توانند تا اندازه زیادی در تولید محتوای با کیفیت، شما را یاری کرده و منافع بسیار زیادی را به سمت‌تان روانه کنند.

 

* موتورهای جستجوی عمودی، به طور ویژه در یک نوع محتوای خاص، مانند تصاویر، یا ویدئوها، یا اخبار و... به جستجو می‌پردازند. در واقع محدوده کوچکتر و متمرکزتری را تحت پوشش قرار می‌دهند. بعدا در مطلبی مجزا، در این باره بیشتر خواهیم نوشت.

چرا طراحی خوب یک وب سایت، برای هر کسب و کاری ضروری است

ساره موسوی

امروزه، تقریبا اکثر کسب و کارها، دارای وب سایت هستند. اما متاسفانه تعداد زیادی از این وب سایت‌ها، یا به شکل مناسبی طراحی نشده‌اند و یا در طراحیشان مستقیما از قالب‌های آماده وردپرس و مانند آن استفاده شده است، این مسئله باعث می‌شود صاحبان این دسته از وب سایت ‌ها، در میان رقبایشان زیاد دوام نیاورند و حرکتی رو به جلو نداشته باشند. 

داد و ستدهای امروزی بسیار بصری شده‌اند و به همین سبب، خوب طراحی کردن یک وب سایت، کاری بسیار ضروری است. ظاهر وب سایت شما، با یک نگاه گذرا و در کسری از ثانیه مشخص می‌کند که کاربرانتان می‌خواهند با شما در ارتباط باشند یا نه. 

در همین راستا می‌خواهیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که برای طراحی مؤثر یک وب سایت، بسیار ضروری هستند.

 

نکته اول 
اولین بازخوردها بسیار مهم هستند 

طراحی و قرار دادن المان‌های مختلف در وب سایت، ممکن است ساعت‌ها، هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد، اما اینکه این طراحی، خوب نتیجه می‌دهد یا نه، تنها در یک لحظه مشخص می‌شود. اولین نظری که کاربران در مورد وب سایت تان بدهند، تعیین می‌کند که چگونه به تعامل با برند، سایت و یا تجارت شما ادامه خواهند داد. 

 در اینجا نکاتی را آورده‌ایم که افراد در اولین حضورشان در وب سایت، به آن‌‌ها بسیار توجه می‌کنند: 

1. لوگو و نام تجاری 

2. عکس یا تصویر گرافیکی اصلی، مخصوصا اگر به اندازه کافی بزرگ باشد. 

3. شعار تبلیغاتی یا اسلوگان (محصول و بازار هدف‌تان را معرفی نماید) 

4. منوی وب سایت (وب سایت دقیقا شامل چه بخش‌هایی است) 

5. اطلاعات تماس 

 

نکته دوم 
وب سایت شما، نشان دهنده شخصیت شماست 

تصاویر تاثیرگذار و طراحی سازمان‌یافته ، به وب سایت شما اعتبار می‌بخشد و کمک می‌کند که برند شما، هرچه سریعتر مورد اعتماد مردم قرار بگیرد، مخصوصا اگر وب سایت تان را برای فروش محصولی راه اندازی کرده باشید. 

 خوب است بدانید تجربه‌ای که کابران در زمان استفاده از وب سایت تان دارند، با تجربه‌ای که در ملاقات حضوری با شما دارند، کاملا مشابه است؛ به طور مثال: اگر برای رستورانتان وب سایتی راه اندازی کرده باشید که در آن، عکس‌های خوراکی ‌ها زیاد جذاب و خوشمزه به نظر نرسند، کاربر فکر می‌کند که غذاهای رستورانتان هم از کیفیت و طعم خوبی برخوردار نیستند. 

هرچه طراحی وب سایت تان بی نظم و پر هرج و مرج باشد، مراجعین تصور خواهند کرد که خودتان نیز توجه و حتی باور چندانی به کسب و کارتان ندارید، این مسئله می‌تواند سبب شود آن‌ها قبل از اینکه ارتباطی با شرکت شما برقرار کنند، دچار تردید شده و یا حتی منصرف شوند. 

 

نکته سوم
به کاربرانتان نشان دهید که چه چیزی برایتان بسیار اهمیت دارد 

شما باید بتوانید با ظرافت و زیبایی به کاربرتان بفهمانید که چه چیزهایی در کسب و کارتان اهمیت دارند و پیامتان را در کوتاهترین زمان ممکن به آن‌ها برسانید. 

 چیزی را در کسب و کارتان بسیار اهمیت دارد، حتما به نمایش بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که یک تصویر تاثیرگذار و غیر معمول داشته باشید. برای این کار، از کلمات، تصاویر و یا ویدئوها استفاده کنید و با اندازه‌ها و رنگ‌ها، این عنصر را در حالتی قرار دهید که از هر چیز دیگری بیشتر دیده شود. 

 

نکته چهارم
برندینگ، برندینگ، برندینگ 

وب سایت شما، در واقع پورتال عمومی کسب و کار شماست و تصویری از اینکه شما دقیقا چه کسی هستید و می‌خواهید مشتریانتان چه چیزی درباره شما، تولیدات و خدماتتان بدانند،ارائه می‌دهد. یک وب سایت خوب، این پیامها را در بهترین و کوتاهترین شکل ممکن انتقال می‌دهد. 

مسئله مهم دیگر این است که چگونه داستان برندتان را توضیح می‌دهید. وب سایت تان باید حاوی اطلاعاتی باشد که به کاربرانتان نشان دهد شما چه نوع برندی دارید. تصاویر و نوشته‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا حس و حال و ریتم کاری شرکتتان به خوبی نشان داده شود. اینکه شما شوخ هستید یا جدی؟ با بزرگسالان کار می‌کنید یا با کودکان؟ چه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنید؟ چرا در کارتان بهترین هستید؟ این‌ها سوالاتی هستند که مضمون وبسایتتان باید بتواند بهترین و واضح‌ترین پاسخ‌ها را برایشان داشته باشد. 

 

نکته پنجم
موبایل و دیگر ابزارهای ارتباطی را فراموش نکنید 

نیازهای تکنیکی هر تجارتی متفاوت است. اما این مهم است که بدانیم بازار تلفن همراه روز به روز در حال رشد است و مردم با تلفن همراهشان بیش از پیش سر و کار دارند. پس لازم است وب سایت تان اصطلاحا واکنش گرا (Responsive) طراحی شود تا هم در موبایل و هم در دیگر ابزارهای ارتباطی، مانند تبلت، به سادگی قابل استفاده باشد. 

 

 برداشت آزاد از: design shack

دوباره تغییر..

مسعود گروسیان

با اینکه نقدا استارت‌آپی شروع نکرده‌ایم و خدمات شفاف و مشخصی در حوزه طراحی سایت و برنامه‌نویسی وب ارائه می‌کنیم، اما شتاب تغییرات‌مان مانند استارت‌آپ‌های نوپا بسیار زیاد است.

 

تقریبا یک‌ماهی است که دفتر دیگری گرفتیم که بزرگتر است و البته موقعیت جغرافیایی استراتژیک‌تری نسبت به قبل دارد. جنب دانشگاه شریف. این اطراف دوستان خوبی داریم و علاقه‌مندیم همراه با این نزدیکی، فصل جدیدی از همکاری‌ها را با ایشان آغاز نماییم.

 

تعداد نفرات تیم‌مان به ۴ رسیده‌است، اما همچنان در جستجوی دوستان خوش‌ذوق، باهوش و علاقه‌مند به یادگیری و کار تیمی هستیم.* همین‌جا علاقه‌مندم از این فرصت استفاده کنم و به نمایندگی از دیگر دوستان، از همکار خوب‌مان آقای عمرانی به خاطر پشتکار، همکاری‌ صمیمی‌ و اشتیاق فراوان‌شان به یادگیری تشکر کنم.

 

بی‌صبرانه منتظریم تا از وب‌سایت جدیدمان که با شخصیت تازه‌ مجموعه هماهنگی بیشتری دارد رونمایی کنیم و یک قدم به شما عزیزان نزدیک‌تر شویم.

 

---

* اگر علاقه‌مند به فعالیت در تیمی پُرکار و پویا هستید، این مطلب را بخوانید.

 

قدم اول هزارم

مسعود گروسیان

خب قدم اول برداشته شد.

دفتر  ِکار ساده و کوچکی مهیا کردیم. همه‌ی دیروز هم به رُفت و روب و تمیزکاری گذشت و عملا از امروز در محل کار جدید مستقر شدیم.

 

رزومه‌های متعددی از دوستان طراح گرافیک و وب به دستمان رسید. اما نقدا، انشالله ازفردا میزبان یکی از این دوستان ِ گزیده خواهیم بود و به تدریج دوستان دیگری به تیم استودیو وب گروسیان اضافه خواهندشد. امیدوارم با کمک این همکاران تازه‌نفس و پرانگیزه بتوانیم با سرعت و کیفیت بیشتری کارهای خوبی تولید کنیم.

 

از این پس، از اتفاقات استودیو بیشتر برایتان خواهیم نوشت.

توریستور

مسعود گروسیان

توریستور*، نام استارت‌آپی است که تصمیم دارد سوغات ناب و اصیل شهرهای ایران را به صورت اینترنتی بفروشد. افتخار همکاری با این تیم خوش ذوق و آگاه از جزییات فنی کار از بخش‌های هیجان‌انگیز این پروژه‌ است. مسئولیت طراحی گرافیک نشانه (+هویت بصری سازمانی)، وب‌سایت و کدنویسی Front-end این پروژه به ما سپرده شده‌است.

توریستور تا حدودا یک ماه دیگر (اول خرداد ۱۳۹۴) رسما افتتاح خواهدشد و بی‌صبرانه منتظرم از فرایند طراحی آن بیشتر برایتان بنویسیم.

 

 

---

* TouriStore = Tourist +Store

شروع می‌کنیم

مسعود گروسیان

سلام! 

ما تصمیم داریم اینجا از اتفاق‌های ساده زندگی و کارمان بنویسم.

همینطور در نظر داریم بخشی از مطالب و مقالاتی را که در زمینه طراحی گرافیک سایت، برنامه‌نویسی وب و بازاریابی دیجیتال می‌خوانیم و تجربه می‌کنیم، با زبانی صمیمی‌ و روان برای شما نیز نقل کنیم. به نظرمان این هم‌افزایی در میان‌مدت اثرات قابل مشاهده‌ای و چشمگیری دارد که به رشد فرهنگ همکاری تیمی کمک خواهدکرد.

امیدواریم

استودیو گروسیان