امروزه، تقریبا اکثر کسب و کارها، دارای وب سایت هستند. اما متاسفانه تعداد زیادی از این وب سایتها، یا به شکل مناسبی طراحی نشدهاند و یا در طراحیشان مستقیما از قالبهای آماده وردپرس و مانند آن استفاده شده است، این مسئله باعث میشود صاحبان این دسته از وب سایت ها، در میان رقبایشان زیاد دوام نیاورند و حرکتی رو به جلو نداشته باشند.
داد و ستدهای امروزی بسیار بصری شدهاند و به همین سبب، خوب طراحی کردن یک وب سایت، کاری بسیار ضروری است. ظاهر وب سایت شما، با یک نگاه گذرا و در کسری از ثانیه مشخص میکند که کاربرانتان میخواهند با شما در ارتباط باشند یا نه.
در همین راستا میخواهیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که برای طراحی مؤثر یک وب سایت، بسیار ضروری هستند.
نکته اول
اولین بازخوردها بسیار مهم هستند
طراحی و قرار دادن المانهای مختلف در وب سایت، ممکن است ساعتها، هفتهها یا ماهها به طول بیانجامد، اما اینکه این طراحی، خوب نتیجه میدهد یا نه، تنها در یک لحظه مشخص میشود. اولین نظری که کاربران در مورد وب سایت تان بدهند، تعیین میکند که چگونه به تعامل با برند، سایت و یا تجارت شما ادامه خواهند داد.
در اینجا نکاتی را آوردهایم که افراد در اولین حضورشان در وب سایت، به آنها بسیار توجه میکنند:
1. لوگو و نام تجاری
2. عکس یا تصویر گرافیکی اصلی، مخصوصا اگر به اندازه کافی بزرگ باشد.
3. شعار تبلیغاتی یا اسلوگان (محصول و بازار هدفتان را معرفی نماید)
4. منوی وب سایت (وب سایت دقیقا شامل چه بخشهایی است)
5. اطلاعات تماس
نکته دوم
وب سایت شما، نشان دهنده شخصیت شماست
تصاویر تاثیرگذار و طراحی سازمانیافته ، به وب سایت شما اعتبار میبخشد و کمک میکند که برند شما، هرچه سریعتر مورد اعتماد مردم قرار بگیرد، مخصوصا اگر وب سایت تان را برای فروش محصولی راه اندازی کرده باشید.
خوب است بدانید تجربهای که کابران در زمان استفاده از وب سایت تان دارند، با تجربهای که در ملاقات حضوری با شما دارند، کاملا مشابه است؛ به طور مثال: اگر برای رستورانتان وب سایتی راه اندازی کرده باشید که در آن، عکسهای خوراکی ها زیاد جذاب و خوشمزه به نظر نرسند، کاربر فکر میکند که غذاهای رستورانتان هم از کیفیت و طعم خوبی برخوردار نیستند.
هرچه طراحی وب سایت تان بی نظم و پر هرج و مرج باشد، مراجعین تصور خواهند کرد که خودتان نیز توجه و حتی باور چندانی به کسب و کارتان ندارید، این مسئله میتواند سبب شود آنها قبل از اینکه ارتباطی با شرکت شما برقرار کنند، دچار تردید شده و یا حتی منصرف شوند.
نکته سوم
به کاربرانتان نشان دهید که چه چیزی برایتان بسیار اهمیت دارد
شما باید بتوانید با ظرافت و زیبایی به کاربرتان بفهمانید که چه چیزهایی در کسب و کارتان اهمیت دارند و پیامتان را در کوتاهترین زمان ممکن به آنها برسانید.
چیزی را در کسب و کارتان بسیار اهمیت دارد، حتما به نمایش بگذارید. این کار به شما کمک میکند که یک تصویر تاثیرگذار و غیر معمول داشته باشید. برای این کار، از کلمات، تصاویر و یا ویدئوها استفاده کنید و با اندازهها و رنگها، این عنصر را در حالتی قرار دهید که از هر چیز دیگری بیشتر دیده شود.
نکته چهارم
برندینگ، برندینگ، برندینگ
وب سایت شما، در واقع پورتال عمومی کسب و کار شماست و تصویری از اینکه شما دقیقا چه کسی هستید و میخواهید مشتریانتان چه چیزی درباره شما، تولیدات و خدماتتان بدانند،ارائه میدهد. یک وب سایت خوب، این پیامها را در بهترین و کوتاهترین شکل ممکن انتقال میدهد.
مسئله مهم دیگر این است که چگونه داستان برندتان را توضیح میدهید. وب سایت تان باید حاوی اطلاعاتی باشد که به کاربرانتان نشان دهد شما چه نوع برندی دارید. تصاویر و نوشتهها باید در کنار هم قرار بگیرند تا حس و حال و ریتم کاری شرکتتان به خوبی نشان داده شود. اینکه شما شوخ هستید یا جدی؟ با بزرگسالان کار میکنید یا با کودکان؟ چه محصولات یا خدماتی را ارائه میکنید؟ چرا در کارتان بهترین هستید؟ اینها سوالاتی هستند که مضمون وبسایتتان باید بتواند بهترین و واضحترین پاسخها را برایشان داشته باشد.
نکته پنجم
موبایل و دیگر ابزارهای ارتباطی را فراموش نکنید
نیازهای تکنیکی هر تجارتی متفاوت است. اما این مهم است که بدانیم بازار تلفن همراه روز به روز در حال رشد است و مردم با تلفن همراهشان بیش از پیش سر و کار دارند. پس لازم است وب سایت تان اصطلاحا واکنش گرا (Responsive) طراحی شود تا هم در موبایل و هم در دیگر ابزارهای ارتباطی، مانند تبلت، به سادگی قابل استفاده باشد.
برداشت آزاد از: design shack
@garousian_ir
https://goo.gl/iup4uY