رزومه‌ی درست و حسابی‌ام آرزوست

ساره موسوی

چند وقت پیش برای موقعیت شغلی «توسعه‌دهنده‌ی Front-end» در جاب‌این‌جا آگهی گذاشته بودیم. رزومه‌های زیادی دریافت کردیم و بعضی از دوستان هم برای مصاحبه و گذراندن دوره‌ی آزمایشی به استودیو آمدند. 

 

همه چیز خوب بود، غیر از یک چیز: رزومه‌هایی که به هر چیزی ربط داشتند، غیر از شغل «توسعه‌دهنده‌ی Front-end»! آن اوایل که رزومه‌ها را بررسی می‌کردیم، این موضوع چندان برای‌مان مهم نبود، اما کم‌کم که تعداد رزومه‌ها زیاد شد، این مسئله هم حسابی اعصاب‌خردکن شد.

 

رزومه‌هایی می‌دیدیم که پر بودند از نکاتی که هیچ نیازی به مطرح کردن‌شان برای این موقعیت شغلی نبود. مثلا بعضی‌ها از گذراندن دوره‌هایی نوشته بودند که ربطی به این شغل نداشت، مثل دوره‌ی خیاطی، یوگا یا رانندگی! 

اصلا نیاز نیست تمام دوره‌هایی که گذرانده‌اید در رزومه ذکر شود! فقط آن‌هایی مهم‌اند که به موقعیت شغلی موردنظرتان مربوط‌ باشند یا کمک ‌کنند که شانس بیشتری در انتخاب شدن داشته باشید.

 

یا مثلا رزومه‌هایی می‌دیدیم حاوی داستان‌های طولانی در مورد سوابق تحصیلی و شغلی. 

خیلی مهم است که سوابق تحصیلی و شغلی خودتان را در رزومه ذکر کنید، اما نیاز هم نیست که همه‌ی داستان را با جزئیات کامل بنویسید. راستش را بخواهید کارفرما یا کسی که مسئول چک کردن رزومه‌هاست، آن‌قدرها وقت ندارد که بنشیند و رزومه‌ی شما را تمام و کمال با همه‌ی جزئیات بخواند. او در رزومه‌ی شما به دنبال نکاتی می‌گردد که در آگهی مطرح کرده است. البته قبول دارم که گاهی اوقات خود کارفرماها آگهی درست و حسابی‌ای منتشر نمی‌کنند و باعث گیجی جوینده‌های کار می‌شوند. برای این مدل کارفرماها رزومه نفرستادن خیلی خیلی بهتر است، باور کنید!

 

بعضی وقت‌ها هم رزومه آن‌قدر کوتاه و تلگرافی و پر از کلمه‌های بی‌ربط بود که فکر می‌کردیم با یک هرزنامه مواجه شده‌ایم! 

برای نمونه، رزومه‌ای به دست‌مان رسیده بود که در قسمت مهارت‌هایش نوشته شده بود:

  • توسعه دهنده‌ی فرانت اند
  • طراح سایت
  • طراحی سایت
  • Front-end
  • طراحی
  • نویسنده
  • نویسندگی
  • عکاسی
  • عکاس
  • کارگردانی سینما
  • Front-end developer

و…!

 

به نظر شما کسی که هنوز نمی‌داند چه‌طور باید رزومه بنویسد، قابلیت استخدام شدن برای یک شغل را دارد؟

 

یکی دیگر از نکات ناراحت‌کننده این بود که می‌دیدیم یک نفر رزومه‌ای را بدون این‌که تغییرات اساسی در آن بدهد، برای چند شرکت و موقعیت شغلی فرستاده است. این کار هم یک اشتباه بزرگ است! شما باید با توجه به موقعیت‌های شغلی و نکاتی که در آگهی‌های شغلی موردنظرتان مطرح شده است، رزومه‌تان را به‌روز کنید و طوری بنویسیدش که شانس استخدام شدن‌تان بالا برود. گاهی سوابق و مهارت‌هایی که برای یک موقعیت شغلی مهم است، در یک موقعیت شغلی دیگر نقص محسوب می‌شود؛ مثلا وقتی برای شغل «توسعه‌دهنده‌ی Front-end» رزومه می‌فرستید،  اگر در سوابق شغلی‌تان ذکر کنید که زمانی دفتردار، منشی یا فروشنده بوده‌اید، بیشتر به ضرر خودتان عمل کرده‌اید. وقتی یک شرکت می‌گوید که سابقه‌ی کاری برایش مهم است، منظورش سابقه‌ در همان موقعیت شغلی‌ آگهی شده است، نه مشاغل دیگر.

 

بعضی‌ها هم بودند که به جای رزومه، چیزی شبیه نامه‌ی فدایت شوم می‌فرستادند و بدون رعایت کردن نکات رزومه‌نویسی، فقط شروع کرده بودند به التماس کردن برای استخدام شدن! نیازی به این کارها نیست! برای خودتان احترام قائل باشید و به فکر فرستادن یک رزومه‌ی درست و حسابی بیفتید.

 

در مورد رزومه‌ها حرف‌های زیادی داریم، اما بگذارید سر شما را درد نیاوریم. فقط دوباره چند نکته را یادآوری می‌کنیم که شاید برای کسانی که می‌خواهند رزومه بنویسند و به دنبال کار هستند، مفید باشد:

 

  • رزومه باید مختصر و مفید نوشته شده باشد و بتواند در دو سه دقیقه اطلاعات مورد نیاز کارفرما را در اختیارش قرار دهد. نه داستان بنویسید و نه خیلی تلگرافی سر و ته رزومه را هم بیاورید!

 

  • همیشه آگهی موقعیت شغلی‌ای را که می‌خواهید برایش رزومه بفرستید، به خوبی مطالعه کنید و سعی کنید رزومه‌ای مطابق با نکات مطرح شده در آگهی ارائه کنید. مثلا دستمزد، مهارت‌ها و سوابقی که برای آن موقعیت شغلی مهم است، خوب بررسی کنید. به سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت مورد نظرتان هم حتما نگاهی بیندازید تا با اطلاعات کافی در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید.

 

  • رزومه را در فایل Word نفرستید!

 

  • اگر می‌خواهید از رزومه‌سازهای آنلاین استفاده کنید، حتما سراغ بهترین‌هاشان (مثل اتباکس) بروید تا یک رزومه‌ی تمیز و مرتب و زیبا داشته باشید.

 

  • همراه با رزومه‌تان حتما نمونه‌کار مرتبط ارسال کنید. (اگر طراح یا توسعه‌دهنده‌ی Front-end هستید، ارسال نمونه کار مهم است. اگر هم توسعه دهنده‌ی وب هستید، آدرس صفحه گیت‌هاب‌تان را بفرستید تا کارفرما از کیفیت کار شما اطلاعات بیشتری پیدا کند.)

 

  • پاسخ ایمیل‌‌تان را بدهید!

 

  • در مکاتبات ایمیلی، فینگلیش تایپ نکنید و برخورد مغرورانه و دور از ادب نداشته باشید. نحوه‌ی پاسخ دادن شما به ایمیل، فونتی که استفاده می‌کنید و حتی رعایت کردن یا نکردن علائم نگارشی، همه و همه نشان‌دهنده‌ی شخصیت و میزان پختگی شماست.

 

در آخر امیدواریم شرکت‌های فعال در زمینه‌ی کاریابی، مثل جاب‌این‌جا، اتباکس و … با آموزش بیشتر و سیاست‌گذاری‌های درست کمک کنند که روز به روز کیفیت آگهی‌های استخدام و روزمه‌ها بالاتر برود. 

امیدواریم نکاتی که مطرح کردیم، برای‌تان مفید باشد و بتوانید رزومه‌ای بنویسید که شما را به سمت شغل رؤیایی‌تان هدایت کند. اگر سوال یا نظری هم داشتید، حتما با ما در میان بگذارید. 

@garousian_ir 

https://goo.gl/f72o5n

اشتراک‌گذاری
نظر خود را با ما در میان بگذارید