نگاهی به چند کمپین ایرانی به مناسبت شروع فصل مدارس

ساره موسوی

به آخرهای شهریور رسیده‌ایم و کم‌کم باید به پاییز و برگ‌ریزان و مدرسه و درس و مشق سلام کنیم. 

رسیدن این فصل فرصت خیلی خوبی برای بعضی از کسب و کارهاست تا بتوانند مشتری‌ها و مخاطبان بیشتری به سمت خود جذب کنند و فروش محصولات‌شان را افزایش بدهند. تعدادی از برندهای ایرانی از این فرصت استفاده کرده‌اند و کمپین‌هایی با موضوع بازگشت به مدرسه راه انداخته‌اند. البته دسترسی به این کمپین‌ها اصلا راحت نبود! یعنی به جزء یکی دو مورد که در یکی دو سایت پربازدید تبلیغ و اطلاع‌رسانی کرده بودند، بقیه را باید شانسی پیدا کنید و از تخفیفات یا محصولات ویژه‌شان استفاده کنید. 

بیایید مروری بر این کمپین‌ها داشته باشیم و بعد از آن چند نکته را بررسی کنیم.

 

کمپین تبلیغاتی «بازگشت به مدرسه» فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا

دیجی‌کالا که معمولا حواسش به همه چیز هست، امسال هم کمپین تبلیغاتی «بازگشت به مدرسه» را راه انداخته است. در این کمپین برخی از محصولات مرتبط با مدرسه و دانشگاه را با تخفیف‌های ویژه به فروش می‌رساند و به تعدادی از افرادی که این محصولات را خریداری کنند، به قید قرعه سفر هدیه می‌کند.

کمپین بازگشت به مدرسه

 

digikala-school-campaign.jpg (42 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «بوی مای مهر» فروشگاه اینترنتی بامیلو

بامیلو به مناسبت بازگشایی مدارس، کمپین تبلیغاتی «بوی ماه مهر» را شروع کرده است و تخفیفات ویژه‌ای برای برخی از محصولاتش در نظر گرفته است.  

کمپین بوی ماه مهر

 

bamilo-school-campaign.jpg (27 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «با چاره به مدرسه برمی‌گردیم» فروشگاه اینترنتی چاره

فروشگاه چاره در کمپین تبلیغاتی «با چاره به مدرسه برمی‌گردیم،» برخی از محصولات خود را که با حال و هوای مدرسه و دانشگاه هماهنگی دارند، با تخفیفات ویژه به فروش می‌رساند.

کمپین با چاره به مدرسه برمی‌گردیم

 

chare-school-campaign.jpg (52 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «بازگشت به مدرسه» ای‌نتورک

ای‌نتورک در کمپین تبلیغاتی «بازگشت به مدرسه‌»ی خود، پکیج‌های تبلیغاتی‌ای را پیشنهاد داده است تا صاحبان کسب و کارهایی که به نوعی با مدرسه و دانشگاه سر و کار دارند، بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند و مشتری‌های بیشتری به سمت خود جذب کنند. بخشی از سود این کمپین را هم برای کمک‌های خیریه در نظر گرفته است.

کمپین بازگشت به مدرسه

 

anetwork-school-campaign.jpg (27 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «حس خوب کودکی» فکتیس

برند فکتیس هم برای کمک به کودکان نیازمند به لوازم‌التحریر، کمپین «حس خوب کودکی» را در اینستاگرام و تلگرام راه انداخته است و با کمک افراد معروف و سرشناس تلاش می‌کند که کمک‌های مردمی برای این کودکان جمع‌آوری کند.  

حس خوب کودکی

 

Factis-school-campaign.jpg (302 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «برای مهر آماده شو»ی فروشگاه اینترنتی دیجی‌استایل

کمپین تبلیغاتی «برای مهر آماده شو»ی دیجی‌استایل هم علاوه بر تخفیفات ویژه، برای کسانی که از محصولاتش خرید کنند، هدایای نقدی‌ای به قید قرعه در نظر گرفته است. 

کمپین برای مهر آماده شو

 

digistyle-school-campaign.jpg (45 KB)

 

کمپین تبلیغاتی «۲۰ بگیر» فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا

دیجی‌کالا به یک کمپین بسنده نکرده است و کمپین تبلیغاتی دیگری هم با عنوان «۲۰ بگیر» راه انداخته است. این کمپین یک گردونه‌ی شانس دارد و برای کسانی که از بین محصولات تعیین شده توسط دیجی‌کالا، ۲۰ محصول خریداری کنند، ۱ امتیاز برای شرکت در بازی در نظر گرفته می‌شود. 

کمپین ۲۰ بگیر

 

digikala-school-campaign-20begir.jpg (24 KB)

 

بیایید کمی دقیق‌تر شویم

 

  • همان‌طور که در ابتدای متن هم گفتیم، این کمپین‌ها را به سختی می‌شد پیدا کرد. به جز چند مورد مثل بامیلو، دیجی‌کالا و ای‌نتورک که دست به تبلیغات بنری زده بودند، باقی این کمپین‌ها را باید شانسی یا با جستجوی طولانی‌مدت در گوگل و از میان کمپین‌هایی که خیلی‌هاشان مربوط به سال‌های گذشته بودند پیدا می‌کردیم.

 

  • در مورد هدیه‌ی کمپین بازگشت به مدرسه‌ی دیجی‌کالا، سوالی برای ما پیش آمده است؛ این‌که آیا «سفر» هدیه‌ی مناسبی برای این کمپین است؟! درست بعد از پایان تابستان و سفرهای تابستانی و با شروع فصل مدارس، آیا خانواده‌ها باز هم امکان سفر کردن دارند؟ معمولا در ماه مهر، خانواده‌هایی که فرزند مدرسه‌ای دارند، تمایل کمی به سفر کردن نشان می‌دهند. دیجی‌کالا دقیقا برای چه زمانی این سفرها را در نظر گرفته است؟ آیا به نکاتی که گفتیم، فکر کرده است؟

 

  • ایده‌ی مشترک این کمپین‌ها جذب مشتری با استفاده از ارزان‌‌فروشی بود. اما آیا این برندها در کنار تخفیف‌های ویژه، ارزش بیشتری هم تولید کرده‌اند؟ آیا توانسته‌اند کاری کنند که مشتری‌های هدف این کمپین‌ها تبدیل به مشتریان وفادار بشوند؟ مشتریانی که اگر باز هم غیر از زمان این کمپین‌ها، نیاز به لوازم تحریر داشتند، وب‌سایت آن‌ها را به فروشگاه سر کوچه ترجیح بدهند. یا صرفا یک حس و حال گذرا و زودگذر را به وجود آورده‌اند و بعد از آن، همه چیز تمام می‌شود؟

 

  • بین این کمپین‌ها، ای‌نتورک و فکتیس حرکت دوست‌داشتنی‌ای انجام داده‌اند. ا‌ینتورک بخشی از سود فروش خود را برای کمک‌های خیریه در نظر گرفته است و کمپین فکتیس هم که کلا با هدف کمک به کودکان نیازمند راه افتاده است. برندسازی دقیقا در این‌جاها شکل می‌گیرد. این‌که کنار فرایندهای عادی فروش و کمپین‌ها، در مورد اندیشه‌های عمیق‌تر و بزرگ‌تر صحبت کنیم. این‌جاست که همراهان و مشتریان وفادار پیدا می‌کنیم. مشتریانی که به برند ما و تفکر ما علاقه‌مندند. 

 

شما با سر زدن به این کمپین‌ها چه نکاتی را متوجه شده‌اید؟ برای ما بنویسید. اگر کمپین‌های دیگری هم می‌شناسید که به مناسبت بازگشایی مدارس راه‌اندازی شده‌اند، حتما به ما معرفی‌ کنید.

@garousian_ir

https://goo.gl/Giamgw 

اشتراک‌گذاری
نظر خود را با ما در میان بگذارید