تکنولوژی AMP

امیرحسین دوزنده

سلام. من امیرحسین، عضو جدید استودیو هستم. امیدوارم از خواندن اولین مطلبی که در بلاگ‌ می‌نویسم لذت ببرید و من را هم از نظرات‌تان باخبر کنید.

 

از آنجایی که استفاده از تلفن‌های هوشمند برای وب‌گردی و مطالعه‌ی اخبار گوناگون در حال افزایش است، وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نیاز دارند تا به صورت کامل برای تلفن‌های هوشمند بهینه شوند. به همین دلیل گوگل تکنولوژی‌ای را معرفی کرده است به اسم AMP که به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند تا صفحات بهینه‌تری برای نمایش در تلفن‌های هوشمند تهیه کنند.

 

اگه بخواهیم دقیق‌تر بدانیم که این صفحات چه هستند و اصلا چه تفاوتی با نسخه‌ی معمولی وب‌سایت دارند، باید بگویم که این صفحات به صورت اختصاصی برای موبایل طراحی می‌شوند، داخل این صفحات تقریبا همه‌ی المان‌های اضافی که ممکن است روی کامپیوترهای شخصی مشاهده کنید، مثل تلبلیغات، نوارهای کناری و کلا هر بخشی که یک جورهایی اضافه باشد از صفحه حذف می‌شود. علاوه بر همه‌ی این‌ها صفحاتی که دارای نسخه‌ی AMP هستند، در نتایج گوگل به صورت مجزا با علامت (⚡️) مشخص می‌شوند تا کاربرها راحت‌تر بتوانند این صفحات را پیدا کنند. اگر بخواهید به صورت عملی هم این کار را انجام دهید، کافی است که با موبایل، کلمه‌ی "Iran" را در گوگل جستجو کنید تا بهتر متوجه شوید.

 

حالا اگر بخواهیم بدانیم که این صفحات از نظر فنی چه تفاوتی با نسخه‌ی معمولی اسناد HTML دارند، باید بگویم که برنامه‌نویس در نسخه‌ی AMP مجاز به استفاده از یک سری تگ‌های HTML نیست. همچنین تمام Styleهای مربوط به صفحه باید داخل همان سند و داخل یک تگ مشخص به اسم < style amp-custom > نوشته بشوند. برای کدهای جاوااسکریپت هم باید یک فکر دیگر بکنید، چون گوگل توصیه کرده است برای این صفحات از اسکریپت‌های سنگین استفاده نکنید. حالا حتما دارید به این فکر می‌کنید که خب این‌طوری خیلی محدودیت برای برنامه‌نویس درست می‌شود، ولی باید این را اضافه کنم که برای AMP ماژول‌هایی نوشته شده است که شما به کمک آن‌ها می‌توانید صفحات بهینه‌تری را تهیه کنید.

 

 

AMP برای چه مدل وب‌سایت‌هایی مناسب‌تر است؟ 

 

الان که دارید این مطلب را می‌خوانید، تقریبا تمام آژانس‌های خبری مطرح برای مقالات و اخباری که در سایت‌شان منتشر می‌کنند، از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، چرا که باعث می‌شود مخاطبین وب‌سایت هرچه سریع‌تر از جزئیات خبری که مد نظرشان است مطلع بشوند. 

 

از بین وب سایت‌های ایرانی، دیجی‌کالامگ و آپارات به تازگی شروع به استفاده از این تکنولوژی کرده‌اند. البته هنوز تمام مقالاتش را شامل نمی‌شود. علاوه بر آن، وب‌سایت لیست اخبار و همچنین کلیک برای مقالات خودشان از این فناوری استفاده می‌کنند.

 

حالا اگر قصد استفاده از این تکنولوژی را روی وب‌سایت‌های خودتان دارید، کافی است یک سر به سایت AMP بزنید و نحوه‌ی کار با آن را مطالعه کنید. اگر هم جزو کسانی هستید که با برنامه‌نویسی آشنا نیستند، ولی به عنوان یک وب‌مستر می‌خواهند در سایت خودشان از آن استفاده کنند، باید بگویم که برای این تکنولوژی، برخی از CMSهای معروف مثل Wordpress اقدام به تهیه‌ی افزونه‌هایی کردند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

 

AMP  و سئو :

 

استفاده از این تکنولوژی فعلا به عنوان یک نکته‌ی مثبت یا امتیاز برای سئو‌ی وب‌سایت شما شناخته نمی‌شود. اما به نظر من تا چند سال آینده و با توجه به تعداد کاربرانی که از تلفن‌های هوشمند برای وب‌گردی استفاده می‌کنند، گوگل استفاده یا عدم استفاده از آن را به عنوان یک نکته‌ی مثبت در نمایش نتایج جستجو لحاظ خواهد کرد.

 

آیا شما هم تا‌به‌حال از تکنولوژی AMP استفاده کرده‌اید؟ در استفاده از آن با چه چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات‌تان را درباره‌ی آن با ما به اشتراک بگذارید. 

@garousian_ir 

https://goo.gl/kLSKug

اشتراک‌گذاری
نظر خود را با ما در میان بگذارید