Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/sianir/domains/garousian.ir/public_html/core/phpmailer/PHPMailerAutoload.php on line 45
تب جام‌جهانی و هجوم کمپین‌ها!

تب جام‌جهانی و هجوم کمپین‌ها!

معرفی و بررسی کمپین‌های مربوط به جام‌جهانی

پانته‌آ کماسی

قسمت اول: کمپین‌های ایرانی

 

فوتبال! این اتفاق وجد آور، وقتی به مقیاس جهانی می‌رسد، فکرهای بیش‌تری را درگیر می‌کند و جرقه‌ی ایده‌های ناب‌تری را روشن می‌سازد. با خودمان گفتیم حالا که تب کمپین‌های تبلیغات دیجیتال و جام‌جهانی داغ است، چند مورد از کمپین‌های جالب و خلاقانه در ایران و سراسر جهان را  با شما هم به اشتراک بگذاریم.

 

 

#همراهتیم

 

یکی از جالب‌ترین ایده‌ها برای همراهی با جام‌جهانی و درعین‌حال تبلیغات موثر، همراهی با مردم است. همراه اول کمپین جالبی با عنوان همراهتیم راه‌انداخته؛ برای ورود به این کمپین، فقط لازم است که شما یک عکس یا ویدیو با مضمون هواداری از تیم‌ملی ایران، با هشتگ #همراهتیم در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید تا هم از تیم‌ملی حمایت کرده باشید، هم در قرعه‌کشی همراه‌اول شرکت داده شوید.

 

#همراهتیم، یک هشتگ درست و به‌جا

هشتگ #همراهتیم، در عین سادگی، خلاقانه است و پیام خود را، روشن به مخاطب می‌رساند. ترکیب همراه‌اول و تیم‌ملی ایران که در یک کلمه مستقیم و واضح، تبدیل به اسم یک کمپین تبلیغات دیجیتال (تا این‌جا موفق‌) می‌شود. 

 

hamrahetim.jpg (34 KB)

 

چرا همراهتیم می‌تواند کمپین موفقی باشد؟

هنگام طراحی چنین کمپین‌هایی، هرچه خود را با مخاطب یکی‌تر بدانید، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. یک ملت، صرف‌نظر از قومیت و عقاید و زبان و گویش، در نهایت یک ملت است و یک تیم‌ملی دارد. این کمپین از ساده‌ترین و درعین‌حال نزدیک‌ترین راه به احساسات مخاطب ورود می‌کند و اورا با خود همراه می‌سازد.

 

 

 #بردبرد

 

از نظر خیلی‌ها، نام آشنای سن‌ایچ دیگر نیازی به تبلیغات ندارد و حسابی جا افتاده‌است و پایه ثابت همه‌ی جمع‌ها است. اما سن‌ایچ به همین بسنده نمی‌کند و برای محصول جدیدش سن‌ایچ کول، که خیلی هم شناس نیست، یک کمپین تبلیغات دیجیتالی راه می‌اندازد به اسم بردبرد. قدم اول، دادن شکل و شمایل فوتبالی به محصول بود. روی هرکدام از بسته‌های سن‌ایچ کول، به‌تفاوت طعم، عکس و قصه‌ی کوتاهی از یکی از بازیکنان معروف خارجی، که در جام‌جهانی حضور دارند، چاپ شد. پشت بسته‌ها هم یک کد مخصوص که با پیامک کردن آن وارد قرعه‌کشی می‌شوید و مهم‌ترین نکته که کمپین را وارد فضای دیجیتال می‌کند، یک کادر سفید رنگ خالی پشت بسته‌بندی، برای نوشتن جمله‌ای خطاب به بازیکن یا تیم موردعلاقه‌تان. بعد از نوشتن جمله از آن عکس می‌گیرید و با هشتگ بردبرد در اینستاگرام به‌اشتراک می‌گذارید؛ سن‌ایچ تعدادی جایزه هم برای خلاقانه‌ترین جمله تدارک دیده‌است.

 3.PNG (879 KB)

 

هشتگ #بردبرد و تاثیر آن روی مخاطب

یکی از بهترین هشتگ‌هایی که به چشممان خورد، همین هشتگ بردبرد بود. وام گرفته شده از یک کلمه‌ی فراگیر و پراستفاده که مثل دیگر هشتگ‌های موفق، مخاطب را سریع به‌جایی که مدنظر دارد می‌رساند؛ بازی سن‌ایچ باخت ندارد!

 

بازخورد در شبکه‌های اجتماعی

از آن‌جایی که همان اول ماجرا، سن‌ایچ از شما می‌خواهد که عکس را فقط و فقط در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، نمی‌توان نکته‌ی خاصی راجع به این کمپین در توییتر پیدا کرد. اما کند و کاوها مارا به نکته‌ی جالبی درمورد این کمپین رساند. یکی از کاربران توییتر حسابی شاکی بود و می‌گفت چرا یک کالای تولید ملی، از عکس و قصه‌ی بازیکنان تیم‌ملی ایران برای بسته‌بندی سن‌ایچ کول استفاده نکرده‌است و تمام بسته‌بندی‌ها حاوی تصاویر بازیکنان خارجی است؟ موج دیگری راه افتاد و عده دیگری از کاربران پاسخ دادند که عکس و داستان بازیکنان ایرانی کپی‌رایت و هزینه دارد، اما خارجی‌ها خیر! 

به‌نظر شما بهتر بود سن‌ایچ از تصویر بازیکنان ایرانی هم استفاده می‌کرد یا همان استفاده از تصاویر بازیکنان خارجی ایده‌ی بهتری‌ست؟

 

 

 

#گل_ناب

 

اسنپ‌فود یکی از فعال‌ترین مجموعه‌ها در زمینه کمپین‌های دیجیتال است و این‌بار هم از قافله عقب نماند و با طراحی یک بازی پیش‌بینی در سه مرحله، خودش را به جام‌جهانی رساند. شما با پیش‌بینی درست، امتیاز مربوط به هر سوال را دریافت می‌کنید؛ البته کاربرانی که در زمان جام‌جهانی از اسنپ‌فود غذا سفارش بدهند هم، امتیاز دریافت می‌کنند و می‌توانند کمی از بقیه جلو بزنند. 

 

#گل_ناب 

 

 هشتگ گل ناب و تاثیرات آن

#گل_ناب یک هشتگ دوسیلابه و نسبتا طولانی‌ست که باعث می‌شود کار اسنپ‌فود کمی سخت شود، برای سرچ کردن هم مشکلاتی پیش می‌آید اما با تدابیری که به‌جا اندیشیده شده، گزینه دوم سرچ گوگل، صفحه فرود گل ناب است. از طرف دیگر این هشتگ جالب است و حس کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد تا ببیند قرار است با چه چیزی طرف شود.

 

 

 

 #طرفدارایرانم

 

روغن لادن از برندهایی است که در این مدت اخیر، به‌خوبی راهش را به دنیای تبلیغات دیجیتال باز کرده و به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی بسنده نمی‌کند. وقتی وارد وب‌سایت لادن می‌شوید، بالای صفحه لینک ورود به کمپین هواداری را مشاهده می‌کنید. بعد از کلیک به یک صفحه‌ی دیگر هدایت می‌شوید که در آن می‌توانید عکس خودرا بارگذاری کرده و با شکل و شمایل استادیومی طرفداری ایران و لوگوی روغن لادن پایین عکس، تحویل بگیرید. این کمپین جایزه‌ای ندارد و بیش‌تر قرار بر هم‌راهی با یک‌دیگراست.

 

#طرفدارایرانم در چه وضعیتی است؟

شاید هشتگ انتخابی روغن لادن خیلی خاص نباشد و چه بسا بسیار هم دم دستی و ساده باشد اما با سرچ کردن هشتگ #طرفدارایرانم در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اینستاگرام، متوجه شدیم که این کمپین به خوبی جای خودش را میان خانواده‌های ایرانی پیدا کرده‌است و در این مدت کوتاه، صدها عکس با شمایل استادیومی و لوگو و هشتگ روغن لادن، به‌اشتراک گذاشته شده‌است. حال آن‌که نباید نادیده گرفت که اکثریت تصاویر مربوط به مادران خانه‌دار و فرزندانشان است. هدف‌گذاری درست برای کمپین و محصول.

 

Capture.PNG (204 KB)

 

 

 

 بانک ملی و تیم‌ملی 90نفره

 

درمیان کمپین‌های خلاقانه‌ی مربوط به جام‌جهانی، بانک ملی ایران هم با یک کمپین نسبتا سخت! حضور خودرا اعلام کرد. البته مدتی قبل از جام‌جهانی، چراکه جایزه این کمپین سفر 45 نفر، هرکدام با یک همراه به روسیه و برای تماشای بازی‌های ایران در جام‌جهانی بود. 

شما برای حضور در این کمپین چهار راه داشتید.

1. تی‌شرت نوشته و #پیراهن_ملی

روی وب‌سایت بانک ملی ایران، عکس تی‌شرت اصلی تیم‌ملی بارگذاری شده و شما می‌توانید پیام خودرا روی آن تایپ کرده، عکس را دانلود کنید و با هشتگ #پیراهن_ملی در اینستاگرام به اشتراک بگذارید و بعد از آن، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی بانک ملی را هم دنبال کنید تا در قرعه‌کشی شرکت داده‌شوید.

2. نصب پیام‌رسان "بله" و کسب امتیاز با معرفی آن به دوستانتان، راه دوم شرکت در این کمپین بود.

3. با معرفی هر نفر به سامانه بام، کسب امتیاز می‌کنید و شانستان برای برنده شدن بالا می‌رود.

4. افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، یا افزایش موجودی حساب قرض‌الحسنه نسبت به مانده، راه آخر برای شرکت در قرعه‌کشی این کمپین بود.

 

مشکل کجاست؟

اگر من قصد شرکت در این کمپین را داشتم، احتمالا همان راه اولی که ساده و بی‌دردسرتر از بقیه بود را انتخاب می‌کردم. راه‌های دیگر، سختی‌هایی به‌همراه دارد و حتی نشدنی‌است! بله، نشدنی. فکر می‌کنید چندنفر به شما و پیام‌رسان بله اعتماد خواهند کرد و یک برنامه جدید روی گوشی همراه‌شان نصب می‌کنند؟ از طرف دیگر چندنفر از دوستان و آشنایان شما هستند که حساب بانک ملی دارند و هنوز وارد سامانه بام نشده‌اند؟ (با توجه به اجباری بودن ثبت‌نام در بام از روزهای اول فعالیت)

 

#پیراهن_ملی و ایرادات

اولین‌باری که #پیراهن_ملی را در اینستاگرام جستجو کردم، از تعداد پست‌هایی که با این هشتگ منتشر شده‌اند، شگفت‌زده شدم. اما پس از نگاهی دقیق‌تر متوجه شدم که تمام پست‌ها مربوط به کمپین بانک ملی نیست و حتی عکس‌هایی از پیراهن‌های ملی دیگر تیم‌های موجود در جام‌جهانی نیز با این هشتگ، اشتراک‌گذاری شده‌اند. استفاده از هشتگ اختصاصی‌تر در چنین مواقعی اهمیت خود را آشکار می‌سازد.

2.PNG (117 KB)

 

 

از اینستاگرام چه خبر؟

جدا از کمپین‌هایی که بالاتر درموردشان صحبت شد، ده‌ها کمپین اینستاگرامی دیگر نیز راه‌اندازی شد و هم‌چنان ادامه دارد. اکثر کمپین‌های اینستاگرامی با برنامه‌ی معمول پیش‌بینی کن، فالو کن، دوستانت رو منشن کن، پیش‌می‌روند. چرا که از این طریق می‌توانند به آمار بیش‌تری دستیابی پیدا کنند و در صفحه‌ی خانه‌ی کاربران بیش‌تری جای بگیرند. در این میان چند برند با قدرت بیش‌تری روی کمپین‌های خود کار کردند و از این دسته می‌توان به هوآوی آنر، مزمز(مسابقه بامزه) و دیجی‌کالا (جام شگفت‌انگیز) اشاره کرد. 

 

 

هوآوری آنر

  • هوآوی مدتی‌است که به‌طور مشخص تبلیغات دیجیتال موفقی را برای زیرمجموعه محصولات آنر در دست اجرا دارد؛ گوشی‌های میان قیمت پر کاربرد و خوش‌قیافه. این کمپین اینستاگرامی هم مانند دیگر مسابقه‌های آنر، تابه‌حال موفق پیش رفته و روز به‌روز به تعداد دنبال‌کنندگان آنر فارسی افزوده می‌شود. 

 

 

 

مزمز

  • مزمز جزو آن برندهای قدیمی‌است که در فضای دیجیتال، هرروز بهتر از دیروز ظاهر می‌شود. از تصاویر گرافیکی جالب و نو تا مسابقه‌های بامزه و اسم‌های خلاقی که برای کمپین‌ها انتخاب می‌کند. این‌بار هم مزمز با تصاویر جذاب و اسم جالبش وارد شد و توانست دنبال‌کنندگان زیادی برای خودش دست و پا کند. البته این‌که جایزه این مسابقه پیش‌بینی 5عدد آیفون 10 بود هم در فراگیر شدن ماجرا بی‌تاثیر نیست!

 

 

  

دیجیکالا 

  • و اما رقیب اصلی، دیجی‌کالا این‌بار با جایزه‌های گران‌قیمت و عجیبی وارد گود شد! از خودروی سراتو که جایزه نفر اول است گرفته تا 4500عدد کارت هدیه 100هزارتومانی! با چنین جوایزی بعید است که تعداد زیادی از کاربران اینستاگرامی با چنین کمپینی همراهی نکنند.  با این‌که اسم انتخابی نسبت به جایزه‌ها مناسب و بامسما است، اما نظر شخصی من این است که دیجی‌کالا می‌توانست با اسم و هشتگی قوی‌تر وارد دایره‌ی کمپین‌های اینستاگرامی شود تا بیش‌تر از پیش خاص باشد.

 

 

اشتراک‌گذاری
نظر خود را با ما در میان بگذارید