آخرینبار کی بازی کردهاید؟
گوگل را باز کنید و بیسلام و علیک به او بگویید: «بازی». میلیونها صفحه مربوط به بازیهای آنلاین و آفلاین پیشِ روی شماست: به دنیای شگفتانگیزِ بازیها خوشآمدید! کدام را انتخاب میکنید؟
آدم بزرگها هم گاهی وسوسه میشوند هیجان را تجربه کنند یا مهارت و دانش و شانسشان را امتحان کنند. حالا اگر بازی را با چیزهای جذابِ دیگری تلفیق کنیم، چه بهتر. مثلاً EA Sports روی جذابیتِ فوتبال حساب باز کرده و حالا خودش یک جذابیتِ جدید حساب میشود.
الهامگرفتن از فیلم برای ساختِ اسباببازی، طراحی لباس، بازیهای کنسولی و آدمکها (Action Figure) رسمِ معمولی در تجارتِ امروزِ سینماست.
همانطور که یک فیلم محصولِ کاری گروهیست، محصولهای الهامگرفته از سینما هم ثمرۀ همفکری یک گروه است. کمپینِ فیلمبازی هم با تکیه بر جذابیتِ سینما، میخواست جذابیتِ جدیدی بسازد.
پشتِ پردۀ کمپین فیلمبازی فازهای مختلفی بود: طراحی گرافیک لندینگپیج، طراحی بنرهای تبلیغاتی، طراحی سؤالها، برش فیلمها، طراحی صفحهها و تجربهکاربری بازی و بالأخره اسلوگان و هشتگ و متنها.
ما وظیفه داشتیم نتیجۀ کارِ یک گروهِ خوب را بهخوبی معرفی کنیم تا بازیکنندگانِ بیشتری سراغِ فیلمبازی بروند.
باید اسلوگان را کشف میکردیم. میتوانم بگویم «خلق» یا «طراحی» میکردیم ولی اینجا واژۀ «کشف» شورانگیزتر است. به این سؤالات فکر کردیم:
- مخاطب کیست؟
- فیلیمو چه چیزی ارائه میکند؟
- بازی چه جذابیتی دارد و بر چه اساسی پیش میرود؟
- بازی بر چه چیزی استوار است و چطور جلو میرود؟
صرفِ نظر از سؤالات، چند فرضِ اساسی در طراحی اسلوگان وجود دارد:
- ساده باش
- خوشآوا باش
- تداعیکنندۀ یک چیز ملموس باش
- بیربط نه، کاملاً مربوط باش
با بچههای فیلیمو دربارهشان گپ زدیم تا پاسخهای دقیقتری داشته باشیم. جوابها از این قرار بودند:
- تماشای آنلاین فیلم
- هرکس به فیلم و تماشای فیلم علاقهمند است
- اطلاعات و حافظۀ سینمایی مخاطب را محک میزند
- بریدهای از فیلم نمایش داده میشود و بر اساسش یک سؤال پرسیده میشود
از این به بعد کارمان واردِ مرحلۀ تازهای شد. فکر کردیم:
- موضوعِ اصلی بازی فیلم است
- مخاطبِ اصلی چطور شناخته میشود؟ بهشان میگویند فیلمباز
- حفظِ واژۀ فیلم کمکمان میکند به فیلیمو و کارکردش وفادار بمانیم
- بازی با فیلم میتواند انواع داشته باشد، پس باید حسِ تعلیق را هم حفظ کنیم
گاهی اوقات برای خلق هشتگ، اسلوگان یا تگلاین اسیر واژههای اضافه میشویم. اما فقط لازم بود ساده باشیم؛ ساده مثلِ #فیلمبازی. ما دیدِ کلیای دربارۀ هشتگ داریم. با تکیه بر همان دید به #فیلمبازی رسیدیم.
اما کار تمام نشده بود. «جایزهات رو لابهلای فیلمها پیدا کن!» اسلوگانی بود که بر اساسِ همان سؤال و جوابها بهشان رسیدیم؛ چیزی که گمان میکنیم بهخوبی نشان میدهد فیلمبازی چیست و با چه چیزی روبهرو میشویم.
فکرش را بکنید چه چیزی فرایندِ انجامِ کار را لذتبخشتر میکند؟ اینکه نتیجۀ کار را دوست داشته باشی. ما فیلمبازی را دوست داشتیم و خودمان هم بارها شانسمان را امتحان کردیم. گرچه هیچکدام از جایزههای ویژه نصیبمان نشد ولی جایزۀ باحالتری گیر آوردیم: حسِ رضایت.
شما فیلمبازی کردید؟ امتحانش کنید.