مربع کوچک ارزشمند

هشتگ‌ها؛ چرا و چگونه؟

پانته‌آ کماسی

تابه‌حال شده در شبکه‌های اجتماعی وقتی دنبال یک کلمه خاص یا یک برند می‌گردید، سردرگم شوید و آن‌قدر به نتایج بی‌ربط و مختلف برسید که در نهایت بی‌خیال ماجرا شوید؟ این‌جاست که هشتگ‌ها به داد نوع بشر می‌رسند و یک مربع کوچک، کلیدی‌ترین نقش را برای کلمه بعدی‌اش ایفا می‌کند. در فضای آنلاین مهم‌ترین بخش، آنالیز کلمات کلیدی و سودمند است. در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر، هشتگ‌ها به آنالیز، تجزیه و دسترسی راحت‌تر کاربران به یک موضوع خاص کمک بسیاری می‌کنند. 

پیش از این، به طور مفصل در "چطور هشتگ‌های بهتری بسازیم"، از این که هشتگ ها اصلا چه هستند و چگونه ساخته و پرداخته می‌شوند، صحبت کرده بودیم. پس از این‌که کمپین‌های تبلیغات دیجیتال مربوط به جام جهانی را بررسی کردیم و در عین این‌که هشتگ‌های فوق‌العاده دیدیم، ایراداتی هم به چشم‌مان خورد، با خودمان گفتیم بد نیست بیش‌تر از هشتگ‌ها صحبت کنیم. این‌که هشتگ‌ها در کل به چند دسته تقسیم می‌شوند و اصلا موقع انتخاب هشتگ، باید به چه چیزهایی فکر کرد و چه مواردی را در نظر گرفت تا هشتگ مناسب ساخته یا انتخاب شود؟

 

در کل هشتگ‌ها را می‌توان به سه کاربری کلی دسته بندی کرد: نام تجاری یا برند، هشتگ کمپین و هشتگ‌های محتوایی یا توضیحی.  

 

  • نام تجاری یا برند: صاحبان کسب و کارهای موفق در سرتاسر دنیا، به‌سراغ هشتگ اختصاصی برند خود می‌روند، شما هم بدون توجه به این‌که کسب و کارتان کوچک است یا بزرگ و جاافتاده، بروید سراغ طراحی هشتگ مخصوص خودتان؛ نام مجموعه‌تان به‌اضافه یک مربع کوچک کارآمد قبل از آن. بیایید حالت‌های مختلف را باهم بررسی کنیم. ممکن است نام مجموعه شما، یک نام کوتاه و تک کلمه‌ای باشد یا برعکس، یک نام چند سیلابه و طولانی داشته باشد. اگر از دسته اول هستید، بهترین هشتگ همان نام کامل مجموعه شماست؛ مفید، مختصر و مستقیم. مثلا #Nike، اما اگر از دسته‌ی دوم هستید، به شما پیش‌نهاد می‌کنم نام مجموعه را مخفف کرده و از آن هشتگ بسازید یا مهم‌ترین بخش آن‌را جدا کرده و تبدیل به هشتگ کنید. مانند کارخانه‌ی ایران خودرو که Iran Khodro Company را به #ikco تبدیل کرده‌است.

 

  • هشتگ کمپین: این هشتگ‌ها برای یک روی‌داد خاص و معرفی آن، در یک دوره‌ی زمانی مشخص استفاده می‌شوند.

 

  • هشتگ‌های محتوایی یا توضیحی: این هشتگ‌ها به توضیح بیشتر پست و جستجوی ساده‌تر آن در محیط شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند. برای مثال شما می‌خواهید عکسی را پست کنید و علاقه‌مندید کسانی که برای چنین عکسی جستجو می‌کنند هم درجریان قرار بگیرند. البته در این مورد هم باید دقت داشته باشید و از هشتگ‌های خاص‌تری استفاده کنید. هشتگ‌های پراستفاده‌ و فراگیری مانند #photooftheday، به عکس شما مجالی برای دیده شدن نخواهد داد.

 

قبل از استفاده از هشتگ‌ها باید نکاتی را در نظر گرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود. استفاده از هشتگ‌ها در زبان فارسی، سختی و محدودیت‌هایی هم دارد که اگر آن‌ها را بشناسید و راه‌حل برای‌شان در نظر بگیرید، می‌توانید اتفاق خوبی را رقم بزنید.

 

  • جستجو قبل از انتخاب هشتگ

پیش از شما چه کسانی ممکن است از هشتگ موردنظرتان استفاده کرده باشند؛ چند عکس و محتوا با این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌است؟ توسط چه کسانی و در چه زمینه‌ای؟ استفاده از هشتگ اختصاصی، یک فضای اختصاصی نیز در اختیار تبلیغات شما قرار می‌دهد، چیزی که کسی تابه‌حال استفاده نکرده و بکر است. 

 

  • استفاده از هشتگ‌های مرتبط

سعی کنید فقط از هشتگ‌های مرتبط به موضوع استفاده کنید، استفاده از کلمات بی‌ربط فقط شما و مخاطب را از هم دور خواهد کرد و اثر معکوس بر آن‌چه می‌خواهید می‌گذارد. 

 

  • مفید و مختصر

چه بخواهید هشتگ بسازید و چه انتخاب کنید، باید مراقب باشید که هشتگ انتخابی‌تان آنقدر طولانی نشود که نوشتن و به‌خاطر سپردنش سخت و حتی ناممکن باشد؛ سعی کنید از سریع‌ترین مسیر ممکن به مقصد برسانید و از پرگویی پرهیز کنید. هشتگهای تک سیلابه و نهایتا دوسیلابه آن هم در شرایط کمی خاص، بهترین انتخاب ها هستند. از تگی استفاده کنید که احتیاج به خط فاصله میان کلمات نداشته باشد. هرچه ساده‌تر و کوتاه‌تر، ماندگارتر!

 

  • استفاده از چند هشتگ

وقتی می‌گویم استفاده از چند هشتگ، اشتباه برداشت نکنید و کل متن را با هشتگ بنویسید! خیر. اگر از هشتگ‌ها به‌میزان زیاد و نابه‌جا در نوشته استفاده کنید، در وهله اول چشم مخاطب را خسته کرده‌اید و متن را سخت‌خوانا. از طرف دیگر این حس بد را به مخاطب وارد می‌کنید که تنها تبلیغات و دیده‌شدن برای‌تان اهمیت دارد و دیگر هیچ. چند هشتگ خوب انتخاب کنید و میانه‌ی متن از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید هشتگ‌ها را به تعداد مناسب انتهای متن یا حتی در کامنت ها هم بنویسید تا نوشتار منظم‌تری هم داشته باشید.

 

اگر به این نکات پیش از ساخت و یا انتخاب هشتگ توجه کنید، شانس بالاتری برای فراگیر کردن پست، کمپین یا برند خود خواهید داشت. 

 

اشتراک‌گذاری
نظر خود را با ما در میان بگذارید